July 8, 2013

Download Seminar Materials - Adolescents with ADHD (being held 2013-05-25)

Over 100 participants, including youth workers, family members of young people, various professionals in Adolescent Health and other stakeholders attended the Seminar being held on May 25.  With permission from speakers, the abstracts of PPT slides are loaded for reference.

Pharmacological intervention for Adolescents with ADHD [Dowload]
Dr Chun-pan TANG, Consultant Psychiatrist, Kwai Chung Hospital

Psychological intervention for Adolescents with ADHD [Dowload]
Dr Cheryl SO, Clinical Psychologist, Kwai Chung Hospital

處理長期病患 潘恩賜職業治療師 Public Education Series No. 4 (2013)

「我是一位長期病患者」,這句話說起來何其沉重!傳統上,我們總執著地要把疾病根治,不能完全痊癒的,有時甚至被消極地稱之為「絕症」!事實上,現今社會醫學昌明,從前衝擊生命的可怕疾病,現在很多都已被人類一一征服過來,只要控制得宜,很多病人都能與其他人一樣活得長壽,活得精彩!
如何與一些比較困難的疾病共存?首要的條件當然是認識疾病的本質。精明的朋友都會掌握有用的資料,包括:

1. 病症的成因
  • 包括在病理上的基本認識,醫生如何檢查及診斷病症等
2. 病徵及可能引發的併發症
  • 更早覺察一些早期病徵,以便及早處理及控制病情
3. 治療方法及相關身體反應
  • 藥物作用及副作用,避免將病徵混淆
  • 各種復康療程,包括如何在家中配合的訓練與活動,復康療程一般包括物理治療、職業治療、言語治療和其他治療
4. 社區及其他政府支援
  • 除了各項政府資助外,在社區內還有很多設施讓大家都能享受一個無障礙的生活。最近香港職業治療學會印製了一份名為「去街guide」的小冊子,內容就是環繞為輪椅使用者而設的交通工具指南。
5. 照顧者的如何參與支援
  • 坊間有很多為慢性病者而設計的講座及資源中心,有時亦會特別探討照顧者的需要,令照顧者更有信心與病者併肩作戰
6. 本地的支援組織
  • 在香港有很多慢性疾病的支援組織,讓公眾人士和病者本身更容易取得有用的資訊,很多病者亦發現與其他病者一起分享與慢性疾病生活的心得,一方面會掌握更多生活上適應的技巧;另一方面,這些個人分享對於其他同路人亦有大的支持!
7. 如何妥善照顧自己
  • 包括不同情況的處理和日常起居飲食、工作和學習上的平衡,對各種興趣的參與等。
[Download PDF of this article / 下載本文 pdf]

作為一位醒目的慢性疾病病人,我們還要懂得辨別各類資料的真確性和可信性;對自己的身體狀況及護理有相當了解,保持正面的態度去面對疾病帶給我們日常生活的挑戰。青少年的慢性病患者,都有一份頑強的鬥志,能接受疾病的衝擊,並把它變成動力,向世界展示我們如何超越所謂的「不可能」!

Disclaimer: This Education Material is for information only. Users will be responsible for making their own assessment of the matters discussed herein which should not replace advices from their health care professionals. 
This material is made possible with the assistance from adolescent volunteers. Free download http://hksah.blogspot.hk/